Specialisatie Focusing in therapie
Programma
2-jarige opleiding (12 x 2 dgn) waarin cursisten zich het focussen eigen maken en focusinterventies leren integreren in de eigen therapeutische of begeleidingsmethodiek en stijl.
Doelgroep
psychologen, (vak)therapeuten, counselors en andere hulpverleners in de psychosociale hulpverlening.
Accreditatie:
VPeP (30 ptn), FGZP (144), SKGV POH GGZ, NIP A&O, NIP NVO aangevraagd, eventuele anderen op verzoek
Docenten
Aaffien de Vries, Linda Ter Burg + gastdocenten:
- Claude Missiaen
- Jessica Delooz
- Hennie Meppelink
Aantal deelnemers
Maximaal 12
Locatie
Tuinmanshuis landgoed Verwolde, Laren (Gld)
Studiebelasting
324 uur verdeeld over 2 jaar:
- 6 X 2 cursusdagen per jaar (144 uur)
- 180 uur literatuur, oefening, opdrachten
Voor het aanvragen van de brochure klik op Contact
Werkwijze en inhoud:
1e jaar
Het eerste jaar is vooral gericht op het zelf focussen en elkaar daarin begeleiden. Zelf leren focussen is de beste manier om ook de cliënt te leren begeleiden bij een focusproces en geeft de cursist tevens de gelegenheid te werken aan eigen blokkades en valkuilen. Het accent ligt op ervaren, toch is theoretische vorming onmisbaar en komt zeker ook aan bod. Onderwerpen die aan bod komen: basisconcepten van focussen; Gendlins persoonlijkheidstheorie; visie op pathologie; therapietheorie; innerlijke criticus; blokkades en verslavingen; te dichtbij, te veraf processen; intellectualisering; overweldigd worden door emoties; externaliseren.
2e jaar
Het tweede jaar is meer gericht op het inpassen in de eigen therapeutische praktijk. Er is geen vaststaand protocol of model dat gevolgd dient te worden. Integendeel, de cursisten worden aangemoedigd hun eigen stijl en benadering te ontwikkelen. Van cursisten wordt verwacht dat zij opnames en transcripties van sessies inleveren. Er is meer supervisie voorzien. Iedere cursist verzorgd eenmaal een presentatie rond de literatuur. Verschillende gastdocenten presenteren hun specifieke doelgroep of benaderingswijze of toepassing van Focusing in de praktijk.
Ontwikkeling en toetsing
Zowel in het eerste als in het tweede jaar wordt van de cursisten verwacht dat zij na iedere tweedaagse bijeenkomst een reflectieverslag schrijven. Ook wordt de cursisten gevraagd, reeds vanaf het begin van de opleiding een focusdagboek bij te houden met focuservaringen en vragen. Aan het einde van het eerste jaar schrijven de cursisten een verslag waarbij ze reflecteren op de afgelegde weg. Hierin komen de sterke en reeds ontwikkelde kwaliteiten aan bod en worden aspecten geformuleerd die aandacht behoeven in het tweede leerjaar. In het tweede jaar vindt supervisie plaats en verzorgen de cursisten een literatuurpresentatie voor de groep. De opleiding wordt afgesloten met een sessieverslag en eindreflectie.
Wat deelnemers over deze opleiding zeggen